گروه  دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

گروه دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

هرکجا سازی شنیدی ، شعر و آوازی شنیدی، از دلی رازی شنیدی ، یاد ما کن.
گروه  دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

گروه دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

هرکجا سازی شنیدی ، شعر و آوازی شنیدی، از دلی رازی شنیدی ، یاد ما کن.

بازدید از منطقه حفاظت شده خان اورمزد ( خان گرمز )

سلام. برنامه منطقه حفاظت شده خان گرمز با حضور آرش خزایی (آنادانایی) و محمد شاهکرم و مهدی بابایی ( از دوستان طبیعت گرد تهران) انجام شد. برنامه به طول ۱۳۲ کیلومتر دوچرخه سواری و بازدید از مناطق بسیار زیبای طبیعی و آثار تاریخی( کتیبه گنجنامه . قلعه اشتران . مقبره حیقق نبی . کاروانسرای فرسفج ) بود. طول برنامه ۲ روزه و در سطح متوسط انجام شد. در آینده نه چندان دور. ( دو ماه دیگر ) عکس ها را هم خواهیم گذاشت . چون مدیر وبلاگ و مسئول روابط عمومی گروه به زودی به صف سربازان کشور عزیزمان خواهد پیوست و خدمت مقدس سربازی را آغاز خواهد کرد. بنابراین بعد از دوران آموزشی در خدمتتان خواهد بود. به امید دیدار دوباره همه طبیعتگردان و دوچرخه سواران عزیز و با آرزوی بازگشت به طبیعت  ایران عزیز.

سرباز

برنامه بعد

سلام. برنامه بعد گروه سفر به منطقه حفاظت شده خان اورمزد ( خان گرمز ) شهرستان تویسرکانه. چند تا از دوستان دیگر هم در این برنامه همراه ما هستند. امیدوارم این برنامه نیز خاطرات شیرین زیادی برای ما و سایر دوستان به جا بگذارد. به امید حق.

خان گرمز

عکس از  بادامی

پناهگاه شکار ممنوع خان گرمز، منطقه ای است با اکوسیستم کوهستانی، که نام خود را از کوهی به همین نام گرفته است و محدوده ای قله مخروطی شکل خان گرمز، با چشم اندازی زیبا و ارتفاع ۲۸۵۳ متر از سطح دریا، در ۳۴ کیلومتری غرب تویسرکان و جنوب غربی رشته کوه الوند و شرق دشت اسدآباد قرار گرفته است، که راه دسترسی آن از طریق جاده تویسرکان به کنگاور و جاده فرعی روستاهای و لاشجرد و کنجوران علیا فراهم می باشد این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع گونه های گیاهی و مرتعی و منابع تغذیه ای وحوش بسیار غنی است و عمدتاً از نوع گون و بله گوش هستند و سایر گیاهان عبارتند از: گندمیان، علف باد بزنی، کاکوتی، علف گوسفند، فرفیون و…. شش رشته چشمه دائمی و یک سرآب در دل کوه منابع آب خان گرمز و آب شرب وحوش را جهت احداث آبشخور فراهم نموده است. با توجه به برخورداری این منطقه از شرایط و عوامل زیستی مناسب حیات وحش، از جمله: دور بودن از مسیر جاده اصلی، محصور بودن جبهه شمالی آن توسط رشته کوه الوند و منابع آب کافی، جمعیت جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است و مهمترین زیستگاه کل و بز وحشی، قوچ و میش استان به شمار می رود سایر وحوش عمده موجود در این منطقه عبارتند از:

الف- پستانداران شامل: بز و پازن، گربه وحشی، کفتار، گورکن، سمور، گرگ معمولی، گرگ سیاه، روباه، خرگوش، شغال و سنجاب نقره ای.

ب- پرندگان بومی و مهاجر شامل: عقاب طلایی، کبک، تیهو، اکراس، کبوتر، غاز خاکستری، کوکره، اگرات، قرقی، باقرقره، کلاغ نوک سرخ، کلاغ نوک زرد، سینه سرخ و بالابان.

ج- پرندگان آبزی مهاجر مانند: خروس کولی، حواصیل خاکستری، لک لک، کله سبز، آنقوت، کشیم بزرگ و…. لازم به ذکر است که زمین شناسان، جغرافیدانان، علاقمندان طبیعت وحش و گردشگران می توانند با رعایت مقررات و ظوابط سازمان حفاظت محیط زیست این اکوسیستم را مورد بازدیدهای علمی، آموزشی و تفرجی قرار دهند.

منبع: پایگاه علوم ملی داده های زمین کشور

کویر زرین- ۲

کویر کسی را که یکبار گرفتار افسونش شده باشد دیگر رها نخواهد کرد.(دکتر آلفونس دوگابریل )

کویر ساغند با حدود ۸۸۲۵ هکتار پهنه ، در شمال خاوری استان یزد ، با برخورداری از دیده های گوناگون کویری ، یکی از نادرترین نواحی کویری جهان به شمار میرود. علاوه بر آن ، با برخورداری از گیرایی ویژه خود از لحاظ گردشگری نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.

این کویر دارای کفه های زیبایی به رنگ سفید است که می تواند برای هر گردشگری جالب و در خور توجه باشد.

سفر به کویر زرین ابتدا با یک پیشنهاد که از طرف محسن خان سنایی مطرح شد شکل گرفت. مشتاقانه برای این سفر روزشماری میکردیم تا در ۵ فروردین شروع شد. همسفران آقایان محسن و احسان سنایی اردکانی. محمد شاهکرم. علی جهانگیر قوچانی مقدم و خانم شعبانزاده همسر علی آقا بودند. در طی این سفر که تماماً پیاده طی شد خاطرات بسیار شیرینی به جا ماند که شاید هیچگاه فراموش نشود. مدیریت برنامه با محسن خان بود که بسیار مدبرانه انجام شد. برنامه سخت و  آموزنده ای  که به جرات میتوان گفت هر روز آن برابر با ۱ سال کوهنوردی بود. آسمان کویر فوق العاده زیبا بود و ریگ ها متحیر کننده تر. به قول محسن خان هر کس باید در عمرش یکبار هم که شده کویر را ببیند. بنابراین همه دوستان طبیعتگرد را به دیدار از کویر دعوت می کنم.

 کویر تنها نام یک محل نیست. کویر یک فرهنگ ، یک هویت و یک تجربه بکر است.

ریگ زرین- زیبای منتظر

برنامه کویر زیبای زرین به خوبی و خوشی انجام شد و یکی از اعضای گروه ما به نام آقای آرش خزایی در این برنامه شرکت داشت. برنامه از ۵ تا ۱۰ فروردین ۱۳۸۷ انجام شد .

طول مسیر ۶۰ کیلومتر - به مدت ۴ روز - پیاده روی از دل کویر زرین

ابتدای مسیر روستای مغستان در شهرستان اردکان و انتهای آن روستای زرین در بخش اردکان استان یزد بود. به زودی خاطرات این سفر شگفت انگیز منتشر خواهد شد.

آرش در ریگ زرین

 

کویر و ما

ریگ زرین