گروه  دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

گروه دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

هرکجا سازی شنیدی ، شعر و آوازی شنیدی، از دلی رازی شنیدی ، یاد ما کن.

عبور از کویر درانجیر (۱)

مثل همه سفرها من نمیتونم تک تک نکات سفر رو براتون شرح بدم. اما سفرنامه عبور از کویر درانجیر روی کاغذ موجوده و در صورتی که هرکسی نیاز داشته باشه میتونه درخواست کنه تا براش کپی تهیه کنم و بفرستم.

برنامه عبور از کویر درانجیر روز ۷ فروردین ۱۳۹۰ خورشیدی از روستای باقرآباد شروع شد . تو این برنامه محمد . علی . سپیده . نصرالله . ندا و آرش شرکت کردند. که البته دوتای آخر اعضای گروه هستند. اولین مقصد ما تپه شنی یا تلماسه های صادق آباد بود که البته به تازگی به عنوان یک پایلوت گردشگری در منطقه اون رو تجهیز کردن. اما متاسفانه مثل خیلی از کارهای سازمان میراث فرهنگی خیلی گل درشت و غیرکارشناسانه است. روز اول متاسفانه به دلیل نداشتن آب ساعتی معطل شدیم تا نهایتا در ساعت چهار و پنج به سمت غرب تلماسه ها حرکت کردیم. مناظر فوق العاده شگفتی پیش روی ما بود . نخلستانهای بسیار زیبا و جالب در مسیر قابل دیدن بود که از میان آنها گذشتیم. اما به دلیل اینکه دیر حرکت کردیم در انتهایی ترین قسمت تلماسه ها اتراق کردیم و چادر زدیم.

uf,v hc nvhk[dv

اون شب شب خیلی زیبایی برای همه ما بود . چادر زدیم و علی آتشی برپا کرد .شام هم نان و ماستی خوردیم و زیر یک عالمه ستاره به خواب رفتیم.

محمد سوزینچی جمعه 12 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 13:39 http://hamedanzist.parsiblog.com

سلام آرش جون
بالاخره اومدی ما منتظر عکساتیم داداش
این سفرنامه هم که گفتی خوشحال میشیم بخونیم.

علی دارمی زاده دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 15:21

فصل گلاب گیری کاشان
اردیبهشت و خرداد

خانه‌ی سنتی روحانی بَرزُک
عضو خوشه سار بوم گردی‌ ( شبکه ی گردشگری بومی ایران )

اقامت و غذای بومی

در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک. توسعه طولی شهر در مسیر دره ای سرسبز ، وجود چشمه سارهای متعدد با آب قابل توجه که باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که با برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست ( جاذبه های طبیعی ، آثار و ابنیه های تاریخی و برگزاری همایش ها و جشنواره ) برزک را به بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است.
سابقه برزک به 5000 سال قبل بر می گردد. از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه امامزاده سراج الدین بن موسی بن جعفر ، حمام دوره ی صفویه ، آب انبار قاجاریه ، آسیاب آبی قدیمی ، تپه تاریخی قلعه ، آبشار و رودخانه و جاده تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و موزه مردم شناسی برزک و ... اشاره کرد.

بخش برزک بزرگترین تولید کننده ی گل و گلاب شهرستان کاشان می باشد که با تولید بیش از 67% گل و 70% گلاب ، نقش مهمی را در اقتصاد منطقه به عهده دارد. نیز برزک به دلیل کوهستانی و مرتفع بودنش، عرقیات و گلاب به دست آمده در آن از کیفیت بالاتری برخوردار است. گلاب مرغوب تولید شده در کارگاه های برزک علاوه بر مصارف داخل کشور، به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی نیز صادر می شود. تعداد ٧٥ کارگاه سنتی گلاب گیری در برزک وجود دارد که مجموعاً ٤٠٢دیگ گلابگیری را شامل می شود.
شهر برزک با جمعیتی بالغ بر 5000 نفر در یک منطقه کوهستانی، در دامنه کوههای کرکس و در فاصله حدوداً 45 کیلومتری کاشان و 60 کیلومتری میمه و 55 کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده ای قرار دارد که از یک طرف به آزاد راه اصفهان – تهران و از سمت دیگر به اتوبان کاشان – قم ختم می شود.

وجود سازه های آهکی در اطراف و به ویژه در بخش جنوبی منجر به تقویت آبهای زیرزمینی منطقه گردیده است . ارتفاع آن از سطح دریا 1600 تا 3588 متر می رسد . چهار کوه ، برزک را چون نگین زمردین در برگرفته است: از جنوب کوه کمر بمبرل، از غرب کوه شید، از شرق کوه کارگ و از شمال کوه کمر آله .
برزک دارای هفت محله می باشد: محله ی سرگاول، محله ی درب مسجد جامع، محله ی درب زیارت، محله ی کارگاه، محله ی باغستان و محله ی سَردُل که خانه ی سنتی روحانی در کنار آب انبار تاریخی این محله واقع شده است.
خانه ی سنتی روحانی قدمتی بیش از یکصد ساله دارد. دارای 5 اتاق با معماری کاملا روستایی – کوهستانی و چیدمان سنتی ( کرسی ) و سرویس بهداشتی و حمام می باشد. همچنین در آن امکان پخت و سرو غذاهای محلی با سفارش قبلی برای مهمانانِ اقامتی وجود دارد. این خانه در نزدیکی موزه ی مردم شناسی بزرک و جاده ی توریستی سعد آباد و کارگاه های گلابگیری واقع است.
خانه ی سنتی روحانی امکان تجربه ی اقامت به صورت کاملا بومی برای علاقه مندان به ویژه طبیعت گردان را فراهم دارد. مهمترین امتیاز اقامت در این خانه به جز خواب و خوراک بومی، امکان حضور به موقع و پیش از طلوع آفتاب در باغ های گل برزک است که غالب طبیعت گردان و مهمانان فصل گلاب گیری از آن محروم می باشند.
خانه ی سنتی روحانی برای آنانی که در پی فضاهای بکر و کسب آرامش هستند انتخاب مناسبی ست.